Tuesday, November 18, 2008

Ayam Tempra


Masakan Nyonya memang menjadi pojaan hatiku. Sedap, lazat, yummy, delicious...emphh..tak tau nak habaq la betapa sukanya aku dgn masakan nyonya nih. Baru2 ni I add on new cook book in my collection- Masakan Nyonya Singapura- Khas Nyonya. So last week try these 2 dishes. Since semua bahan2 dah ada di dapurku yang sempit itu maka aku pun try la.So komen untuk resepi ni, memang sedap, 2 thumbs up. Kalau tengokkan bahan2 serupe ayam masak kicap la tapi tah la lain sikit tp mmg sedap. Let's see the bahan- bahans...
*Bahan2 kat bawah ni according to the book ye...so to suit your family kene la adjust sesikit. As for me, bahan perasa tu maintain cuma kuantiti ayam je yg kurangkan.
900g ayam- saya pakai ayam kampung di potong kecil
Peram dgn garam atau serbuk perasa(jika suka)
Bahan Perasa (satukan ke dalam mangkuk)

1sdb kicap pekat- saya pakai 2sdb
1sdb gula
1/2sdt garam
1/2sdt serbuk perasa- saya guna serbuk ikan bilis maggi wo MSG
2sdt jus limau nipis- saya gula jus limau kasturi siap dlm botol
1 cwn air

Bahan2 Hiris:
Cili Hijau
Cili Merah
Bawang Besar

Cara2 memasak:

  1. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga empuk
  2. Kemudian masukkan bahan2 hiris dan bahan2 perasa. Masak lebih kurang 5 minit dan tutup kuali. Kecilkan api dan masak lagi selama 20min.
  3. Kacau semula dan tutup api, siap di hidang.

No comments: