Thursday, February 5, 2009
PINDAH RUMAH
Wednesday, February 4, 2009
Mee Bandung Muar

Inila hasil produksinya:

Pandan Raisin Loaf
Projek malam tadi utk breakfast and bekal. Actually my intention nak buat raisin bun- ala2 dinner roll, tapi tersilap tekan program sepatutnya tekan program utk dough tapi p tekan utk sweet bread..sudahnya terus di bakar..patutla tgk timing kt BM tu lama bebenor.
Friday, January 30, 2009
Pandan Dinner Roll

Friday, January 23, 2009
Kemaruk Sandwich n Wraps
Dah masuk dalam tgk2 ada turkey ham, peh2 nampak Organic Rye Bread, dah tu nampak tortilla, semua aku sapu...anak aku cakap nak bawak bekal p sekolah. Isshhh dah tersasar dah tujuan utama aku, tgk2 button mushroom talak lo..jenjalan lagi, ish nampak Leggo's Pasta Bake, perghh tingat pulak Baked Pasta masa jenjalan kt blog LG hat dok kt Perth tu..trus ku sambar sebotol dgn sebungkus Penne. Pakat2 masuk troli..lahhhh rabak jugak poket aku.
Alkisah dr citer kt atas, makanya nak balas dendam le sebab poket ku kosong kernanya, pagi makan sandwich, tengah hari pun mkn sandwich. Ifah bawak bekal tortilla wrap. So, layan gambar je la sebab semuanya ready made, just panaskan atas api, taruk mayo, 1000 island, boh salad, tomato, sos..wrap n sandwichkan..peh tu jalan.....erkkkk..konyang..alhamdulillah
Gambar 1- bekal ifah utk p sekolah- TORTILLA WRAP with turkey ham
Gambar 2 ni- Sandwich aku utk mkn pagi kenkononnya- turkey ham + burger tapi jadi rezeki ofismate ku. Pasal tetiba jek lepas buat sandwich tu, tekak ni tingin nak makan goreng pisang la pulak.
Tu yang buat goreng pisang nih...Pisang Raja my faveret. Tapi pisang ni dh 3/4masak ranum dah ni..tk bape best, aku suka yg ala2 mengkal tak mengkal tu..baru syok tak la manis sgt..peh2 goreng ranggup perghh...best giles.
Ini pulak lunch tengahri semlm. Pasal dok tinggat sandwich yg pagi tadi, so balik rumah sat time lunch tu buat club sandwich, makan dgn. fries and segelas apple juice...emph..YUMMY.
Tuesday, January 13, 2009
Peperoni Pizza
anyway, malam tadi memandangkan my husband dah p outstation balik, i pun boleh la buat western food...hari2 pun ok..pasal malasnya la aku nak masak nasik...nak masak lauk pauk...hm so mlm tadi buat pizza. Dah lama tak buat pizza..this time try new resepi dr my bread bible- Bread from around the world; lama dah beli buku ni tp ni le 1st time pakai resepi dia.
B4 citer dgn lebih lanjut, tgk dulu hasilnya & resepinya.Jeng2 jengggg

Ini le Peperoni Pizza malam tadi. Sos pizza tu I used Campbell's Mushroom Spagetti Sauce rite fr the can je..pasal malas nk buat sos sendiri. Hasilnya kureng memuaskan pasal lidah ni dh terbiasa dgn sos pizza buatan sendiri. So, next time wajib buat sos sendiri. Doh pizza tu pun agak tak memuaskan coz my BM's pizza dough recepi ia much better. Lembut sampai ke petang, yang ni pulak liat sikit coz the kandungan yisnya tu sikit. Tapi doh ni sesuwai kalau nak buat thin crust pizza. Resepi kat bawah ni suit utk 2 large pizza size acuan 9-10inci.
11/4 cwn air
2sdb olive oil
4 cwn tpg gandum
11/2sdt garam
1/2sdt gula
1/2sdt yis
*Masukkan semuanya dlm BM then biar dia uli. Pas2 keluarkan anginnya then divide 2 bhgn, gelekkan sehingga memenuhi pizza pan anda.
*Taburkan toppings n mozarella cheese..bakar at 220deg for 15- 20 min.
* Buleh dah makan
Monday, December 22, 2008
I adore cup cakes..the decowise. Dah lama tingin nak buat cup cakes with such beautiful decoratives tapi tahap confident diri kureng campor malas...tapi for the first time ever, ku gagahkan diriku ini untuk buat jugak at least for this simplex mode kind of cuppie. Tak kesah la org kate tak cun pun, pokoknya aku sudah try buat. Topping made of cream cheese, cake recipe copy dari Wilton, topping pun same tapi akak adjust the sugar content.. terkejut badak masa memule tgk dia nyer resepi mak kau!!! 8 cwn icing sugar tu..ishhh tak pek den do...muntah gula karang..so, i reduce the sugar to just 11/4 cwn jek...I put some walnuts inside tapi kandungan shredded carrotnya agak kureng so maybe adunan tu agak lembik sket, suppose 4cups carrot tapi my stock cuma ada 11/2cwn je. anyway kek tu mmg kellas..sedap you. In fact my another recipe for carrot cup cake pun tak sedelicious yang ini lah.So, better u guys try. Recipe nnt la ye..malas nak menaip.kekekek
Thursday, December 18, 2008
Dinner Set
* Ifah tak suka sandwich, so makan ni je lah
Chicken Cold SandwichBahan2
Wednesday, December 17, 2008
Bebek Menyat-Nyat (Kari Itik Bali Style)
Friday, December 5, 2008
Megi Sup

Ptg semalam balik dari kerja je dah rasa dah betapa malasnya nak masak nasik. So, lepas ambik budak2 mommy depa ni tanya la kat anak dia yang sulung. "Kak ok tak kalau malam ni kita makan megi?" Dia pun cakap; "Ok..dah lame Ifah tak makan megi". So, yipppiii malam ni masak megi je.
At first i tot nak masak megi cikai je la..yelah dah nama pun megi..siram ayaq panaih je la kan..tapi since mommy dia terajin sket and I want to make it healthy so I pun buat la style org rajin. Tumis bawang putih, masukkan udang, then goreng2 sikit curah air sesuwai kuah then trus campak sayur mayur yg ada kt kulkas ku itu.
Peh2 masukkan perencah megi- in this case kita pakai Ayam & cendawan cap CINTAN. then tambah garam n sedikit stok ayam secukup rasa.
Dah boiling, tutup api dan hidang. Untuk mommy punya letakkan 2 sudu besar sambal kicap utk lebih kow!!!!..
So, try test la ye...daaaaaaaaa!!
Tuesday, December 2, 2008
Tortilla
Lamb Stew
Last week, my ofismate bagi lamb, spesis kambing boer. Ehh Sedap la. takdak bau kambing. Dok pikir punya pikir nak masak apa ek???hmmm try buat stew lah. Pas2 bubuh segala sayur yg ada so masak 1 lauk ni pun ok. Lagipun takat makan ngan anak2 ok nih (my husband kan outstation jadi tak payahla masak beriya2kan). dah siap masak, sambil suap anak, suap mak sekali, so memang bertambah2 la makan. So, tgh makan tu mommy depa ni ambik la testimonial dr anak dia yg sulung tu, katenya sedap. Dok sat lepas makan tu, abah depa pulak balik rupe2nya blom makan jugak kawan tu. Mommy ni pun tanye lagi, so testimonial dr abah depa ni pun kate sedap..So, pendek kata not badlah percubaan pertamaku ini.
pulut inti
Wednesday, November 26, 2008
Sop Buntut ala Siam
Jgn terkejut lak namenyer sop buntut, kat Indon mmg depa pangge nama ni utk sup ekor. Tapi dia punya style sup ekor x bape ngam ngan lidah i. So modified la sket buat ala2 siam, dia punya rasa mmg melekat kat bibir, tu yang tokleh nak lupa tu.This is how I did it:
Ekor lembu- rebus biar empuk, buang lemak2 yg terapung,
kemudian masukkan halia, serai (diketuk), lengkuas (diketuk), bawang besar yg di hiris bulat, carrot, btg saderi dan jus limau kasturi (saya pakai yg readymade- masukkan sebanyak 7sdb atau lebih), garam, cili padi dan 2 keping daun limau purut.
Renihkan dan bila dah secukup rasa boleh matikan api dan hidang.
Boleh dihias dgn bwg goreng (kalau masukkan daun sup rasanya akan bertukar).
Kuih ketayap
Teringin dah lama nak buat kuih ni tapi malasnyer nak buat inti kelapa, tapi lastPulut serunding
Mee kari
1/2 ekor ayam (dipototng kecil)- dilumur dgn rempah kari
Taupok
Fish cake
Kiub ayam
Santan secukupnya
Minyak untuk menumis
Bahan sampingan:
Taugeh
Telur rebus
Sawi rebus
Daun bawang
Bawang goreng
Tauhu- digoreng
Sambal kerang
Limau kasturi
Cili merah - di hiris
Cara2:
1. Tumis bahan2 tumbuk, halia, lengkuas, rempah kari, cili kisar dan ayam.
2. Bila ayam dah empuk, masukkan santan cair, masukkan kerang rebus, biar merenih.
3. Bila dah mendidih masukkan santan pekat, garam dan kiub ayam. Rasakan secukup rasa, masukkan taupok dan fish cake, biar mendidih. Tutup api.
4. Hidangkan dan hiaskan dgn bahan2 sampingan. Wallah.
Tuesday, November 18, 2008
Asam Gulai- Udang

Ayam Tempra

1sdb kicap pekat- saya pakai 2sdb
1sdb gula
1/2sdt garam
1/2sdt serbuk perasa- saya guna serbuk ikan bilis maggi wo MSG
2sdt jus limau nipis- saya gula jus limau kasturi siap dlm botol
1 cwn air
Bahan2 Hiris:
Cili Hijau
Cili Merah
Bawang Besar
Cara2 memasak:
- Panaskan minyak dan goreng ayam hingga empuk
- Kemudian masukkan bahan2 hiris dan bahan2 perasa. Masak lebih kurang 5 minit dan tutup kuali. Kecilkan api dan masak lagi selama 20min.
- Kacau semula dan tutup api, siap di hidang.




