Thursday, February 5, 2009

PINDAH RUMAH

Disebabkan kesuntukan masa...utk maintain 2 blog sekaligus maka diumumkan hari ni bhw semua cerita-ceriti pasal masakan dah di transfer ke rumah sebelah http://chezaid.blogspot.com proses merging akan berlaku lepas ni..harap maklum!!!(in case ada pengikut laman blog ni la kan..)

Wednesday, February 4, 2009

Mee Bandung Muar

Malam tadi kitorg dinner dgn mee bandung muar. Saja nak try perencah Adami ni yg dikatakan sgt fames dan sedap. Beli kat Pasar Seksyen 6, Shah Alam. Gambar seperti di bawah. satu peket ni boleh guna utk sekilo mee. Jadi utk rumah yg tak ramai penduduk macam chek ni..boleh pakai suku peket je nih..tapi since malam tadi 1st time aku pakai, tak bape reti nak bajet sangat sudahnya sepeket aku taruk dlm periuk..memangla rasanya kureng sket...maybe next time kena pakai sikit je perencahnya. Anyway suamiku bilang sedap.

Inila hasil produksinya:


Pandan Raisin Loaf

Projek malam tadi utk breakfast and bekal. Actually my intention nak buat raisin bun- ala2 dinner roll, tapi tersilap tekan program sepatutnya tekan program utk dough tapi p tekan utk sweet bread..sudahnya terus di bakar..patutla tgk timing kt BM tu lama bebenor.
Anyway, nasib baikla menjadi walaupun dah jadi roti bantal...kekekeke...Resipi utk loaf ni dicopy dr buku Homebread from my collections. Actually nama asalnya Pandan Kaya Roll, tapi makcik minus kaya add raisin. Kalau ikut cara kat buku tu, chef tu menggulilah tapikan to save time and penatkan tangan n badan time2 budak sekolah ni kan, chek masukkan semua bahan kedlm Mr. Muscleku- the breadmaker(BM) sonang baitu...3jam sengah menunggu masak la ia...So, utk resepi..tgk kt bawah ni:

Bahan2:
350gm HP flour
5gm susu tpg- saya pakai 1sdb
2.5g bread improver- saya pakai cuma a pinch atau 1/8sd
50gm gula
1/2sdt garam
30g telur@ 1bj telur size B/ A
200gm air sejuk
6gm instant yeast- saya pakai 11/2sdt
1sdt emulco pandan
20gm serbuk santan
30gm butter
50g raisin- direndam kedlm air utk kasi kembang; kalau suka banyak raisin tambah lagi ye
1. Masukkan bahan liquid dulu kemudian bahan2 lain kedlm BM.
2. Pastikan garam dan yeast tu terasing kalau tak yeast tu dah tk function. Atas sekali letak mentega.
3. Programkan utk dough then biarla dia mengguli. Kemudian keluarkan dan buat doh tu bulat, biarkan 1/2 jam atau hingga kembang 2 kali ganda then sapu dgn egg wash, bakar pada suhu 180deg C selama 20- 25min. Nikmatilah keharumannya.
Selamat mencuba

Friday, January 30, 2009

Pandan Dinner Roll


Breakfast pagi tadi and selebihnya untuk Sophie dan kwn2 kat nursery dia. Dinner roll ni pakai resepi from my BM's. Just tambah 1/2 tsp pandan emulco so jadila Pandan Dinner Roll. Ikut resipi katanya boleh dapat 18roll, tapi I managed to get only 12rolls..tak tau agaknya depa punya roll kecik2 kenot kot.
Komen pasal bun ni, masa panas memanglah lembut banget, tapi bila makan pagi tadi mcm harden sikit, yelah mana ada additives pun, but bila cicah dgn ayaq milo hangat sedap oo..I will try dinner roll lagi ptg ni tapi pakai resepi lain pulak..nanti kite compare ok...

Friday, January 23, 2009

Kemaruk Sandwich n Wraps

Semalam aku memang kemaruk wraps n sandwich..2 hari lepas kiranya hari Rabu la, hujan lebat sangat kat Shah Alam ni. Since nak mengelakkan budak2 ni kena hujan, aku bawak depa ni p masuk shopping complex. Sememangnya bahana bagi poket ku yg agak kering ni...singgah SACC Mall pasal kt situ ada Basement parking. Niat di hati cuma nak cari spaghetti and button mushroom kat Cold Storage kt situ, dah tu sesampai jek tgk2 laaaaa bila masa lak Cold Storage ni tuko jadik Giant???Papehal pun lantak deme le kan..CS ke Giant ke- dua2 tu adik bradik jugak..
Dah masuk dalam tgk2 ada turkey ham, peh2 nampak Organic Rye Bread, dah tu nampak tortilla, semua aku sapu...anak aku cakap nak bawak bekal p sekolah. Isshhh dah tersasar dah tujuan utama aku, tgk2 button mushroom talak lo..jenjalan lagi, ish nampak Leggo's Pasta Bake, perghh tingat pulak Baked Pasta masa jenjalan kt blog LG hat dok kt Perth tu..trus ku sambar sebotol dgn sebungkus Penne. Pakat2 masuk troli..lahhhh rabak jugak poket aku.
Alkisah dr citer kt atas, makanya nak balas dendam le sebab poket ku kosong kernanya, pagi makan sandwich, tengah hari pun mkn sandwich. Ifah bawak bekal tortilla wrap. So, layan gambar je la sebab semuanya ready made, just panaskan atas api, taruk mayo, 1000 island, boh salad, tomato, sos..wrap n sandwichkan..peh tu jalan.....erkkkk..konyang..alhamdulillah
Gambar 1- bekal ifah utk p sekolah- TORTILLA WRAP with turkey ham

Gambar 2 ni- Sandwich aku utk mkn pagi kenkononnya- turkey ham + burger tapi jadi rezeki ofismate ku. Pasal tetiba jek lepas buat sandwich tu, tekak ni tingin nak makan goreng pisang la pulak.Tu yang buat goreng pisang nih...Pisang Raja my faveret. Tapi pisang ni dh 3/4masak ranum dah ni..tk bape best, aku suka yg ala2 mengkal tak mengkal tu..baru syok tak la manis sgt..peh2 goreng ranggup perghh...best giles. Ini pulak lunch tengahri semlm. Pasal dok tinggat sandwich yg pagi tadi, so balik rumah sat time lunch tu buat club sandwich, makan dgn. fries and segelas apple juice...emph..YUMMY.

Tuesday, January 13, 2009

Peperoni Pizza

dah lama betullah tk update dapoku nan satu nih....malas nak masak ghopenye ye...masak tu masak jugak tp lauk pauk beser2 je la...baking membaking ni dah lama tk buat sebab sebok prepare utk anak sekolah n masuk thn baru..mak depa ni sebok pulaknya nak mendeco bilik anak dia..bukan apa nk suruh anak dia tu tdoq sendiri tu la yg kena buat cun2 tu...tp tak la cun mana pasal mak depa ni keras tgn...tp yang sadis nya tu, dlm keras2 tgn tu anak2 dia puji jugak la mak dia punya deco cantik..keekekekek..pandai sungguh anak2nya mengambil hati...kalau yang besaq tu lain le, ini yg si kecik umo x sampai 2 thn tu pun cakap mommy buat cantik..."Ye ke nak oii!!" ikut suka korang lah, yg penting jgn nnt nak berkepit celah ketiak mommy lagi dah la ye....

anyway, malam tadi memandangkan my husband dah p outstation balik, i pun boleh la buat western food...hari2 pun ok..pasal malasnya la aku nak masak nasik...nak masak lauk pauk...hm so mlm tadi buat pizza. Dah lama tak buat pizza..this time try new resepi dr my bread bible- Bread from around the world; lama dah beli buku ni tp ni le 1st time pakai resepi dia.

B4 citer dgn lebih lanjut, tgk dulu hasilnya & resepinya.Jeng2 jengggg

Ini le Peperoni Pizza malam tadi. Sos pizza tu I used Campbell's Mushroom Spagetti Sauce rite fr the can je..pasal malas nk buat sos sendiri. Hasilnya kureng memuaskan pasal lidah ni dh terbiasa dgn sos pizza buatan sendiri. So, next time wajib buat sos sendiri. Doh pizza tu pun agak tak memuaskan coz my BM's pizza dough recepi ia much better. Lembut sampai ke petang, yang ni pulak liat sikit coz the kandungan yisnya tu sikit. Tapi doh ni sesuwai kalau nak buat thin crust pizza. Resepi kat bawah ni suit utk 2 large pizza size acuan 9-10inci.

11/4 cwn air

2sdb olive oil

4 cwn tpg gandum

11/2sdt garam

1/2sdt gula

1/2sdt yis

*Masukkan semuanya dlm BM then biar dia uli. Pas2 keluarkan anginnya then divide 2 bhgn, gelekkan sehingga memenuhi pizza pan anda.

*Taburkan toppings n mozarella cheese..bakar at 220deg for 15- 20 min.

* Buleh dah makan

Monday, December 22, 2008

Dapat resepi ni dari majalah Sedap. Actually its from Indonesia tapi dah dialih bahasa ke Bahasa Melayu. Its easy to make tapi a little bit dry. Maybe kene modofied sikit resepi dia, but as for me, tak berapa nak enjoy this brownie.
I adore cup cakes..the decowise. Dah lama tingin nak buat cup cakes with such beautiful decoratives tapi tahap confident diri kureng campor malas...tapi for the first time ever, ku gagahkan diriku ini untuk buat jugak at least for this simplex mode kind of cuppie. Tak kesah la org kate tak cun pun, pokoknya aku sudah try buat. Topping made of cream cheese, cake recipe copy dari Wilton, topping pun same tapi akak adjust the sugar content.. terkejut badak masa memule tgk dia nyer resepi mak kau!!! 8 cwn icing sugar tu..ishhh tak pek den do...muntah gula karang..so, i reduce the sugar to just 11/4 cwn jek...
I put some walnuts inside tapi kandungan shredded carrotnya agak kureng so maybe adunan tu agak lembik sket, suppose 4cups carrot tapi my stock cuma ada 11/2cwn je. anyway kek tu mmg kellas..sedap you. In fact my another recipe for carrot cup cake pun tak sedelicious yang ini lah.So, better u guys try. Recipe nnt la ye..malas nak menaip.kekekek

Thursday, December 18, 2008

Dinner Set

Dinner malam tadi sempoi giles pasalnya malas nak masak nasi..Kesahnya dinner malam sebelum tu makan nasik lemak, pagi tu my husband suruh buat lagi nasik lemak coz sayang dgn sambal n Kari ayam Bali Style tu. So, dah 2 kali berturut2 makan nasik, di cadangkan makan sandwich je lah mlm td. Balik keja, singgah kedai beli wholemeal bread, mayo n french fries.Tgh merebus ayam tiba2 dpt idea nak buat whipped potato. Dok tengah merebus kentang tingat pulak nak buat gravy yang ala2 KFC tu..hmm pegi kedai lagik beli button mushroom..mujurlah kedai tak sampai sepelaung jek..So, tadaaaaaaa cold chicken sandwich cum with french fries and whipped potato with gravy. Komentar dari suamiku, katanya boleh lawan KFC..."ye ke tu??? Entahla janji puas hati anak beranak dah cukup le tu" Paling penting minus MSG.
Layan gambar dulu sebelum layan resepi...LAYANNNZZZZ

* Ifah tak suka sandwich, so makan ni je lah

Chicken Cold Sandwich
Bahan2:
Ayam - saya pakai ayam kampung, lebih manis- di rebus dan di siat halus
Mayonaise
Daun salad/ buttercrest/ lettuce
Timun
Tomato
Serbuk Lada hitam/ putih
Roti wholemeal
* Campurkan isi ayam rebus yg disiat dgn mayonis dan serbuk lada hitam secukup rasa.
Lapiskan roti dgn mayo, isi ayam, daun2 salad, timun dan tomato.
Bungkus dalam cling fil dan masukkan ke dlm peti sejuk sebelum menghidang.
Whipped Potato & Gravy
Bahan2 (untuk 4 org makan)
4 ketul kentang- di buang kulit dan di rebus hingga empuk
2 sdb mentega
4sdb susu segar
1/2sdt garam
sedikit daun parsley
* Lenyekkan kentang yang dah direbus dgn garfu.
*Panaskan mentega dalam kuali, kemudian masukkan kentang lenyek, then masukkan 4sdb susu segar dan garam dan daun parsley. Sebatikan.
Gravy:
Bahan2
1/2 labu bawang besar- dipotong dadu kalau boleh biar halus
1 tin cendawan butang- separuh di blend, sepatuh di hiris nipis
Oregano kering secukupnya
1 sdb tepung gandum
1sdb worchestershire sauce
serbuk lada hitam
garam secukup rasa
Stok ayam
*Tumis bawang besar dgn oregano hingga naik bau. Masukkan tpg gandum.
* Masukkan separuh cendawan yang di hiris nipis, stok ayam dan cendawan yg di blend.
* Kemudian masukkan worchestershire sauce, serbuk lada hitam dan garam secukup rasa.
*Kalau tak cukup gelap gravy tu, boleh tambah sedikit kicap pekat.
*Biar memekat dan mendidih, kemudian tutup api.
Untuk menghidang, scoopkan potato dan tuang gravy




Wednesday, December 17, 2008

Bebek Menyat-Nyat (Kari Itik Bali Style)

Bebek- heheheehe-- bunyi macam "bareback"- tapi bukan dedah belakang ye...Bebek tu maksudnya Itik...i think bebek ni dalam bahasa indonesia (tapi maybe jugak loghat orang Bali) anyway, al kisahnya, masa last visit Bali hari tu, my prime target nak beli buku resep masakan Indonesia which in fact saya memang suka, especially masakan Padang n Minang. So far, belum try masakan Sunda lagi. Tapi ada aral melintang so tak sempat nak cari toko buku, sudahnya before depart balik ke KL sempat la jengah toko buku kt airport tu. Cari punya cari dapat satu buku "the authentic Indonesian delight". Ralat jugak kat hati ni pasal my aim nak beli buku resep yang berbahasa Indonesia tapi yang ada semua bahasa Inggeris. Jadi ya..ok aja loh...meningan kalau full bahasa Indonesia kang ada yang tak paham pulak kan...

Anyway, tak mau le dok ralit sembang, kita tgk resep Bebek Menyat- Nyat ni...apa bahan2nya ya...
Bahan2:
1 ekor itik/ ayam yang di panggang- saya tak panggang pun..aku goreng jek
2sb minyak masak
1 liter santan pekat
2 btg serai; ambil 1/3 bhgn yang bawah dan di titik
2 keping daun salam
1 sdt garam
1sdt serbuk lada hitam

Bahan2 untuk paste:
3bj buah keras
1 inci lengkuas
1 inci akar kencur (ubi cekur)
1 inci kunyit hidup
4bj cili merah
12 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
2sdt biji ketumbar
1/4sdt serbuk buah pala
1/4sdt serbuk lada hitam- main agak2 untuk lada hitam biji
1/2sdt belacan- di bakar.

* Blend kan semua bahan2 untuk paste

Cara2:
1. Potong & bersihkan bebek/ ayam.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 paste hingga wangi.
3. Masukkan bebek/ ayam dan golek2 kan supaya rempah tu sebati dan goreng sebentar hingga pecah minyak.
4. Masukkan santan, garam dan lada hitam.
5. Di aduk2 hingga rata, biarkan kuah memekat. Hiaskan dgn bawang goreng.

* Sedap di makan dgn nasi hangat atau nasi lemak.

Sorry ye gambar tu tak cun, pas ni akan di tampal gambar baru.

Friday, December 5, 2008

Megi Sup


Ptg semalam balik dari kerja je dah rasa dah betapa malasnya nak masak nasik. So, lepas ambik budak2 mommy depa ni tanya la kat anak dia yang sulung. "Kak ok tak kalau malam ni kita makan megi?" Dia pun cakap; "Ok..dah lame Ifah tak makan megi". So, yipppiii malam ni masak megi je.
At first i tot nak masak megi cikai je la..yelah dah nama pun megi..siram ayaq panaih je la kan..tapi since mommy dia terajin sket and I want to make it healthy so I pun buat la style org rajin. Tumis bawang putih, masukkan udang, then goreng2 sikit curah air sesuwai kuah then trus campak sayur mayur yg ada kt kulkas ku itu.
Peh2 masukkan perencah megi- in this case kita pakai Ayam & cendawan cap CINTAN. then tambah garam n sedikit stok ayam secukup rasa.
Dah boiling, tutup api dan hidang. Untuk mommy punya letakkan 2 sudu besar sambal kicap utk lebih kow!!!!..
So, try test la ye...daaaaaaaaa!!

Tuesday, December 2, 2008

Tortilla

Hari Ahad baru ni buat tortilla, so ku pelbagaikan la penggunaan tortilla faveret ku itu. Dari buat kebab to buat jelato egg. Theme hujung minggu- mexicana..adios amigos!!

Lamb Stew

Last week, my ofismate bagi lamb, spesis kambing boer. Ehh Sedap la. takdak bau kambing. Dok pikir punya pikir nak masak apa ek???hmmm try buat stew lah. Pas2 bubuh segala sayur yg ada so masak 1 lauk ni pun ok. Lagipun takat makan ngan anak2 ok nih (my husband kan outstation jadi tak payahla masak beriya2kan). dah siap masak, sambil suap anak, suap mak sekali, so memang bertambah2 la makan. So, tgh makan tu mommy depa ni ambik la testimonial dr anak dia yg sulung tu, katenya sedap. Dok sat lepas makan tu, abah depa pulak balik rupe2nya blom makan jugak kawan tu. Mommy ni pun tanye lagi, so testimonial dr abah depa ni pun kate sedap..So, pendek kata not badlah percubaan pertamaku ini.

pulut inti

Ade last kopek daun pisang, ada inti kelapa so trus buat pulut inti for breakfast. Buat sikit je 6 ketul je..almaklumla orang dewasa tak ramai kt rumah. Kenyang sampai tghari.

Wednesday, November 26, 2008

Sop Buntut ala Siam

Jgn terkejut lak namenyer sop buntut, kat Indon mmg depa pangge nama ni utk sup ekor. Tapi dia punya style sup ekor x bape ngam ngan lidah i. So modified la sket buat ala2 siam, dia punya rasa mmg melekat kat bibir, tu yang tokleh nak lupa tu.
This is how I did it:

Ekor lembu- rebus biar empuk, buang lemak2 yg terapung,
kemudian masukkan halia, serai (diketuk), lengkuas (diketuk), bawang besar yg di hiris bulat, carrot, btg saderi dan jus limau kasturi (saya pakai yg readymade- masukkan sebanyak 7sdb atau lebih), garam, cili padi dan 2 keping daun limau purut.
Renihkan dan bila dah secukup rasa boleh matikan api dan hidang.
Boleh dihias dgn bwg goreng (kalau masukkan daun sup rasanya akan bertukar).

Kuih ketayap

Teringin dah lama nak buat kuih ni tapi malasnyer nak buat inti kelapa, tapi last
Sunday my husband balik rumah mak dia, so sempatla kirim kelapa parut n daun pandan. Malam tu trus buat inti pakai 'gula tuak' yang beli kat melaka masa vacation dulu. Hmm dapatla hilangkan kempunan.

This is how i did it:
Tpg gandum
Santan (pakai santan kotak dalam 150ml and campur dgn 150ml air)
Garam
Daun pandan (5 helai)
Blend semua dalam blender dan tapis- adunan mesti tak pekat tak cair, pastu dadarkan kt kuali yg tk lekat. Then masukkan inti kelapa dan gulung.

Inti kelapa:
1bj kelapa parut
3 ketul gula tuak (gula melaka)
2sdb gula putih
2 cwn air
Daun pandan - disimpul
Panaskan air dan masukkan gula dan daun pandan, biar larut, bila dah agak pekat, masukkan
kelapa dan kacau hingga kering.

Pulut serunding

Raya puasa hari tu, balance serunding teramatlah banyaknya. So, jadilah pulut serunding nih.
Saya cuma kukus pulut je, then coated dgn serunding daging made in Klate.

Mee kari

Bln ni mmg bz badak, tak sempat nak update dapo aku nih, mee kari ni menu 2 minggu lepas, masak kat rumah mak mentua. Resepi semua orang dah tau rasanya but for my version i like this way (tapi tak de sukatan main agak2 sesedap selera)
Bahan2:
3 peket mee kuning
Bawang merah (ditumbuk)
Bawang putih (ditumbuk)
Seinci lengkuas (di tumbuk)
2inci halia (di hiris lebar)
2 btg serai dititik
2 kilo kerang(di rebus dan di kopek kulit)
2 peket kecil rempah kari ayam- bancuh dgn air
2cmb cili kisar
1/2 ekor ayam (dipototng kecil)- dilumur dgn rempah kari
Taupok
Fish cake
Kiub ayam
Santan secukupnya
Minyak untuk menumis

Bahan sampingan:
Taugeh
Telur rebus
Sawi rebus
Daun bawang
Bawang goreng
Tauhu- digoreng
Sambal kerang
Limau kasturi
Cili merah - di hiris

Cara2:
1. Tumis bahan2 tumbuk, halia, lengkuas, rempah kari, cili kisar dan ayam.
2. Bila ayam dah empuk, masukkan santan cair, masukkan kerang rebus, biar merenih.
3. Bila dah mendidih masukkan santan pekat, garam dan kiub ayam. Rasakan secukup rasa, masukkan taupok dan fish cake, biar mendidih. Tutup api.
4. Hidangkan dan hiaskan dgn bahan2 sampingan. Wallah.

Tuesday, November 18, 2008

Asam Gulai- Udang


Ni lagi satu lauk Nyonya, kiranya makan malam hari tu( last week) theme Nyonya la. memang marveles rasa dia...baguih betoi resepi dlm buku tu. I ni ikut sukatan jer...

Bahan2nya:
A:
2 keping asam keping
1sdb gula
secubit garam
300g kacang bendi
Air secukupnya

* Masukkan semua ke dalam periuk (kecuali bendi) dan didihkan air. Dah mendidih masukkan bendi dan rebus hingga empuk. Tos dan ketepikan.
B:
Bahan2 kisar
3btg serai
1 inci kunyit hidup
20 tangkai cili kering
20 ulas bwg merah
2 ulas bawang putih
2 inci belacan

900ml air asam jawa dari 11/2sdb asam jawa
600g udang- dibersihkan

C:
Bahan Perasa
2sdb gula
2sdt garam
1/2sdt perasa ikan bilis
2 kuntum bunga kantan di belah
* Tumis bahan2 B hingga pecah minyak dan kacau selalu. Masukkan bahan2 C dan air asam jawa, masukkan udang dan kacau sebati. Masak hingga udang empuk. Kemudian masukkan bendi. Siap hidang.

Ayam Tempra


Masakan Nyonya memang menjadi pojaan hatiku. Sedap, lazat, yummy, delicious...emphh..tak tau nak habaq la betapa sukanya aku dgn masakan nyonya nih. Baru2 ni I add on new cook book in my collection- Masakan Nyonya Singapura- Khas Nyonya. So last week try these 2 dishes. Since semua bahan2 dah ada di dapurku yang sempit itu maka aku pun try la.So komen untuk resepi ni, memang sedap, 2 thumbs up. Kalau tengokkan bahan2 serupe ayam masak kicap la tapi tah la lain sikit tp mmg sedap. Let's see the bahan- bahans...
*Bahan2 kat bawah ni according to the book ye...so to suit your family kene la adjust sesikit. As for me, bahan perasa tu maintain cuma kuantiti ayam je yg kurangkan.
900g ayam- saya pakai ayam kampung di potong kecil
Peram dgn garam atau serbuk perasa(jika suka)
Bahan Perasa (satukan ke dalam mangkuk)

1sdb kicap pekat- saya pakai 2sdb
1sdb gula
1/2sdt garam
1/2sdt serbuk perasa- saya guna serbuk ikan bilis maggi wo MSG
2sdt jus limau nipis- saya gula jus limau kasturi siap dlm botol
1 cwn air

Bahan2 Hiris:
Cili Hijau
Cili Merah
Bawang Besar

Cara2 memasak:

  1. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga empuk
  2. Kemudian masukkan bahan2 hiris dan bahan2 perasa. Masak lebih kurang 5 minit dan tutup kuali. Kecilkan api dan masak lagi selama 20min.
  3. Kacau semula dan tutup api, siap di hidang.