Wednesday, October 8, 2008

Ketupat Palas

Hari Raya Aidil Fitri thn ni jugak le menyaksikan aku try buat ketupat daun palas. Ish tak pernah terjangkau di kotak pikiran aku nak buat ketupat palas ni. Tup2 tahun ni jadi sejarah beb!!..Selama hari ni mak aku la yg berhempas pulas membanting tulang buat ketupat ni saban tahun, tapi tahun ni chek telah menyahut cabaran diri sendiri utk cuba buat...almaklumla anak2 aku suka sgt makan tp mak dia hampeh nak ambik tahu. Lagipun kalau aku tak ambik pot nak buat, esok2 ni generasi aku soheh tk reti nak buat lagi dah....tk meriah la raya.
Anyway, nak citer sket bab ketupat palas ni...org2 utara n pantai timur mmg harus ada la makanan ni time raya2 camni..tapi bezanya ketupat palas org kedah dgn org2 belah pantai timur lain sket, ketupat org kedah tak manis, tp ketupat org pantai timur di letak gula n some of them goreng ketupat tu baru makan. Kalau Kedah lebih kepada mencicah dgn kari atau serunding.
Kesahnya, tahun ni aku beraya kat Meru, dok berkira2 nak buat ketupat ni dah lama, then masa awal2 puasa dah balik Aloq Staq utk blajaq membalut n import sket daun palas kot2 la dekat2 nak raya boleh pakai, sudahnya daun tu kering kontang. Dah pening mana pulak aku nak mencari daun palas kt area Shah Alam n Klang nih....so Monday 29 Sep 08, b4 p kerja aku redah dulu Pasar Borong Meru utk bedah siasat ada dak depa juai Daun Palas...Tanya pekedai kt c2 dpt la jumpa sorang je yg jual kt pasar itu, apa lagi aku beli 4 ikat daun palas, walaupun agak mahal compared to kt kedah, aku tk kesah, kutabahkan hati. Puas dapat genggam daun tu..pas2 trus p ofis dgn sng hati. So hari Selasa, aku start buat ketupat tu.
Resipi for sure dari sumber2 yg boleh dipercayai- MY MOM la sapa lagi.
Try le pada sesiapa yg nak buat tu, tapi make sure tau balut yer, kalau tak nnt, kosong kelongsongnya...

Bahan2:
1kg beras pulut susu
2bj kelapa (ambil santan yg pertama shj- santan pekat atau 500g santan)
Garam secukup rasa
1/2 sdb gula
Daun Palas secukupnya.

Cara2:
1. Masukkan santan ke dalam kuali, biarkan mendidih kemudian masukkan beras pulut.
2. Masukkan garam (hingga secukup rasa lemaknya) dan gula.
3. Kacau sehingga separuh masak dan santan kering. Matikan api dan bolehla mula membalut.
4. Pastikan betul2 kejap balutannya supaya pulut tak terkeluar bila masa merebus nanti. Dah habis balut, potong tangkainya, lebihkan agak2 1/2 inci dari simpulan, kemudia masukkan ke dalam periuk, masukkan air hingga tenggelam semua ketupat tersebut,tutup periuk kemudian rebus hingga air kering. Petanda ketupat dah masak ialah bila kita buka tutup periuk dia akan keluar bunyi "PRAAAAAKK" macam kain terkoyak tu....hah dah masak la ketupat kita tu.
* Gambar cara2 membalut akan dia masukkan kemudian ye..sorry...

- Selamat mencuba-

No comments: