Wednesday, October 22, 2008

Sayur Lodeh

Atas permintaan kawan aku, aku masukkan kt sini resepi kuah sayur lodeh makan dgn nasi impit or lontong. Resepi dari Mak Mertuaku tapi aku adjust ikut selera sendiri. Konsep masakan same. Gambaq aku tempek later.

Bahan2- ikut kuantiti masing2
Rule of thumbnyer ginilah:

Udang basah- dibersihkan; buang kepala
Kacang Panjang- di potong menyerong
Carrot- potong memanjang
Kobis- di hiris
Bawang besar- minimum 2 labu- dimayang
Bawang putih- minimum 5 ulas- dihiris
Cili merah- dalam 2 biji
fu chuk- direndam (tk mo letak pun tk pe)
Su hun- direndam
Tempe- di goreng dan di hiris
Tauhu- di goreng separuh masak- di hiris kiub
Belacan- kalau masak periuk 3L biasanya aku letak sebesar 1/2 ibu jari
Kunyit hidup- dalam 3 ketul( utk dapatkan warna yg ori, boleh substitute dgn serbuk kunyit)
Santan- agak banyak mana kuah nak pakai- aku pakai 1 kotak besar santan plus 600ml air- biasanya my lodeh tak cair dan tak pekat.
Minyak untuk menumis.
Garam secukup rasa.

Cara2:

  1. Panaskan sedikit minyak untuk menumis, dah panas masukkan udang, bwg besar, bwg putih, cili merah, belacan dan kunyit. Tumis hingga naik bau.

  2. Masukkan carrot, kacang panjang, kobis, kacau sekejap bagi rata, masukkan santan dan air, agak2 kepekatan yg kita nak.

  3. Masukkan tempe dan tauhu, kacau, masukkan fucuk dan su hun, perasakan dgn garam, dan kacau selalu hingga mendidih (jgn sampai santan tu naik kepala).

  4. Dah sedap tu tutupla api, sedia utk dihidangkan. Nak best lagi buat sambal tumis sotong ke udang ke ikan bilis ke makan dgn kuah lodeh ni, mmg ada kick.

No comments: