Friday, October 10, 2008

Masak Tumis- Ayam


Malam tadi mmg malas nak masak dinner, pasalnya perutku kenyang, so ingat tk mo makan la. Tapi since siang td dh p market, my hubby lak nak makan nasik, pikir punya pikir buat la masak tumis ni.Ni memang masakan faveret my husband. Kalau penyakit M aku dah mai, dia akan masak tumis ni sendiri. Tapi my version dgn dia punya version sikit different la n I prefer my version more...hehehhe..Sempoi habis masakan ni & YUMMY! Tak caya try lah. Ikut hati malam tadi tk mo mkn nasik tp nampak cam best jer sudahnya berkali2 aku tambah nasik..tu dia penangan masak tumis.

Bahan2 (untuk hidangan 1- 2org):

4 ketul ayam- saya potong kecil2 (optional- boleh guna sotong, udang atau ikan bilis)
3 ulas bawang putih
6 ulas bwg merah (mlm td saya pakai 1/2 labu bwg besar- pasal stok bwg merah dh habis)
10 bj cili padi (lagi pedas lagi power)
belacan sebesar ibu jari
sedikit garam
Sedikit air
2sdb gula
air asam jawa (saya guna 1/2sdb asam jawa paste ADABI)
3 urat kacang panjang (optional; nak tambah carrot pun boleh)

Cara2:
  1. Goreng ayam separuh masak (kalau guna seafood atau ikan bilis tk perlu goreng dulu)
  2. Tumbuk semua bahan di atas kecuali gula, asam jawa & sayuran.
  3. Panaskan minyak untuk menumis, tumis bhn2 tumbuk tadi hingga cili masak.
  4. Bahan2 tumisan tadi sedikit pekat, tambah sedikit air, masukkan gula & asam jawa sehingga secukup rasa.
  5. Masukkan ayam, kacau sebati kemudian masukkan kacang panjang. Tambah hirisan bawang besar jika suka. Goreng sebati dan tutup api. Sedia untuk di hidang dgn nasi panas.

No comments: